Blog

Barů
hubnutí žen

10 nejčastějších otázek žen ohledně hubnutí

Zdravý životní styl je tématem každé ženy. Často se dostáváme do nekonečného kruhu diet, zákazů, příkazů a omezování s vědomím, že strýček Google na všechno odpoví zcela správně. Upřímně, nevím proč nám ženám bylo zakódováno a přiděleno, že toto téma řešíme od malička, po pubertu i zralé dámy, které by to „měly“ teoreticky i prakticky chápat.

Rozhodla jsem se zodpovědět nejčastější otázky žen ohledně hubnutí. Je to můj pohled na věc. Baví mě jednoduchost, rovnováha a to nejen v životě, ale vlastně i v tom ohledu zdraví a hubnutí.

I proto učím ženy rovnováhy ve všech oblastech života, včetně právě zmiňovaného hubnutí.

 

1. Má smysl si kvůli hubnutí počítat kalorie?

Zcela upřímně si nemyslím, že je to nutné. Vypočítat vydané kalorie je velmi náročné a kalorické tabulky to za vás bohužel přesně nevypočítají. Hubnout lze i mnohem jednodušším způsobem. Především v tom vidím neustálou kontrolu. A kontrola často znamená nerovnováha v jiné oblasti života.

Na kalorie nelze pohlížet pouze jako na kalorii. Je nutné brát v potaz nejen kvantitu jídla, kterou za den přijímáte, ale také kvalitu potravin, v jaké kondici je vaše trávení či zda váš endokrinní systém funguje správně. Ženy by měly být především nejdřív zdravé, až potom štíhlé.

 

2. Jak často musím cvičit, abych zhubla?

Asi mi při této otázce vadí slovo musím. Nemusíte nic, ani cvičit. Určitě byste ale měly, ne z důvodu hubnutí, ale z důvodů zdraví. Jak často záleží vždy pouze na vašem pocitu, času a náladě. Necvičte pro někoho, necvičte za účelem hubnutí a nikdy necvičte kvůli výčitkám svědomí.

Pohyb i cvičení je radost, nikoli trest. Pomáhá fyzickému zdraví. Tvoříte svalovou hmotu a regulujete tělesný tuk, ale také zlepšujete kardiovaskulární zdraví, podporujete imunitu, endokrinní systém a také chráníte vaše kosti.

Především pomáháte svému psychickému zdraví. Pohyb a cvičení vás učí být v přítomnosti a plně se soustředit na vaše tělo, na daný sval, nebo na váš dech.

Správná odpověď na tuto otázku neexistuje. Každý den věnujte pohybu, což je také chůze, pobíhání po kanceláři, procházka do obchodu, kamarádské volejbalové utkání, nebo protahování u televize. Jakýkoli pohyb se počítá. Naše těla nechtějí osm hodin sedět na židli.

 

3. Jak zhubnout břicho?

Správně nastavenou stravou. V každém jídle mít bílkoviny, sacharidy i tuky. Nezapomínat na sezónní i cirkadiánní stravování. Jednou z nejdůležitějších faktorů je také zdravé trávení, správná funkce endokrinního systému a správné dechové návyky.

 

4. Jaká by měla být moje tepová frekvence při cvičení, abych pálila tuky?

Upřímně? Netuším. Musíte si především zodpovědět důležité otázky: jaká je vaše klidová a maximální tepová frekvence? Co je vaším cílem, hubnout pouze tuky, nebo také nabírat svalovou hmotu? Chodíte cvičit ráno, odpoledne, nebo večer?

Pro běžnou populaci tato otázka není důležitá. Důležitější je věnovat se pohybu, který vás baví. Pak můžete hubnout běháním, ale také efektivně silovým tréninkem, chůzí i jógou.

 

5. Jak zahnat chutě na sladké?

Vyváženým jídlem během celého dne a nejčastěji toto ovlivníte vaší snídaní. Nezapomínejte dodržet pravidlo bílkovin, sacharidů i tuků hlavně ráno.

Pokud patříte do skupiny – raději sladké, než slané, doporučuji snídani nastartovat slaně a to dostatečným množstvím tuků a bílkovin. Vyhnete se tak velkému zatížení inzulínové hladiny. Osobně miluji tedy slanou i sladkou snídani, jen tu sladkou vyměním za tučný jogurt s ovocem, ořechy a skořicí.

Ženy často honí mlsná před periodou. Doporučuji v tomto období omezit příjem sacharidů a dopřát si více tuků. Klidně si místo čokolády připravte mascarpone s lesním ovocem, kešu ořechy a peruánským kakaem. Semolinové těstoviny vyměňte za ty z červené čočky a především se v tomto období nebojte zvětšit porce.

 

6. Jaké potraviny podporují hubnutí?

Pokud očekáváte zázračné potraviny, které vám s hubnutím pomůžou, zklamu vás. NEexistuje potravina, která zaručí rychlé hubnutí. Můžete ale do svého života zahrnout potraviny prospěšné pro vaše zdraví. Pokud budete vaše zdraví udržovat v kondici, dostaví se vámi požadovaný efekt regulace tuku a formování postavy. To bohužel nelze spojit pouze se stravou a pohybem, ale také s cirkadiánním rytmem, menstruačním cyklem, trávením, či stresem.

Nemusíte kupovat speciální tablety a superlátky, stačí využít potraviny ve své kuchyni. Kvalitní olivový olej, cibuli a česnek, kvalitní zelené čaje, koření jako je například chilli, kurkuma, skořice, nebo také kouzlo bylinek jako je kopřiva.

 

7. Můžu zhubnout i bez cvičení?

Ano můžete. Budete hubené? Těžko říct. Důležité je pro nás regulovat procento tuku, ale také tvořit svalovou hmotu. Čím více svalové hmoty máte, tím efektivněji spalujete tuk. Nemusíte tedy cvičit, ale doporučuji se hýbat.

 

8. Musím se vyhýbat tuku ve své kuchyni, abych zhubla?

Naopak. Ženy potřebují tuky ve své kuchyni, kvůli správné funkci endokrinního systému. Díky cholesterolu se tvoří naše hormony, včetně těch pohlavních. Navíc tuky dodávají mnohem více energie ATP než sacharidy.

Zkuste si vzpomenout na dnešní, či včerejší oběd. Nebyl příjem sacharidů vyšší než příjem bílkovin a tuku? Nebyly jste náhodou po obědě unavené, nebo jste cítily chuť na sladké? A energii vám předpokládám zachránila káva? Zkuste to zítra jinak, dopřejte si více tuku a bílkovin, malinko uberte na sacharidech (nevynechat!).

Skvělé doporučení může být: karbanátky z hovězího masa z farmy, nepasterované kysané zelí, pečená brambora, opečená hlíva na olivovém oleji. Oběd, který si připravíte za 20 minut.

 

9. Kalorie neví kolik je hodin.

Kalorie sice neví kolik je hodin, ale vaše tělo to ví velmi dobře. Ví to váš mozek, ale také vaše orgány. Správně nastavený cirkadiánní rytmus je důležitý tedy i ve spojení s hubnutím, ale celkově zdravím.

Proto je ideální doba připomínat si dříve psaný mýtus: snídejte jako královny, s obědem se rozdělte a večeři věnujte nepříteli. Nemusíte ji hned věnovat, jen tu porci mějte menší a naposledy cca 3-4 hodiny před spaním.

Podotýkám, ideální doba na spánek je mezi 21:30 až 23:00. Ne určitě neumřete hlady. Hlad je v našich životech velmi důležitý a prospěšný.

 

10. Pomůžou mi v hubnutí produkty, které mají v názvu protein?

Ne. Fitness svět zažívá velký bum a bohužel je toto často pouze marketingový nástroj. Pokud ale budete číst složení produktů zjistíte, že bílkovina navíc tam často není. Problémem je celkové složení, které obsahuje zcela zbytečné a chemické látky pro naše tělo. I proto není kalorie jako kalorie. Je důležité přemýšlet nad jídlem jinak.

Doporučuji se v obchodě řídit tedy jednoduchým pravidlem – kupovat co nejméně zpracované potraviny. V podstatě se vracet k principům našich babiček. Kupovat sezónní zeleninu a ovoce, maso a ryby jíst méně a z farmy, mléčné produkty si dopřát kvalitní včetně těch kozích a ovčích, vejce si zkuste obstarat domácí. Nezapomínejte na luštěniny, ořechy a klidně i kvalitní čokoládu. Chleba si kupte kváskový, nikoli ten zabalený v plastu.

 

Hubnutí by nemělo být prioritou žen.

Pokud jste u mě hledaly zázračný jídelníček, nebo přesný řád stravování, asi jsem vás zklamala. Pokud jste očekávaly odpověď – kalorický deficit, bohužel u mě tento názor nenajdete.

Ze své zkušenosti mohu tvrdit, že ženy nehubnou pouze v kalorickém deficitu, naopak. Bohužel ženám v poslední době ani neprospívá neustálé zapisování jídla do kalorických tabulek, hlídání chytrých hodinek, či každodenní cvičení. Menší číslo na váze, buchty na břiše ani hubenější nohy nepřináší spokojenost, sebevědomí ani radost.

 

Mým posláním je uzdravovat ženy nejen po fyzické stránce, ale především i uzdravit jejich mysl a sebevědomí.

Každá žena si zaslouží být sebevědomá, krásná a nosit úsměv na tváři. Díky svým zkušenostem trenérky a holistické poradkyně vám pomůžu na cestě za fyzickým zdraví. Letitá praxe mě ale uvedla do pozice koučky, vnímat a vidět příběhy jiným pohledem. Díky tomu jsem schopna pomoci ženám nejen v nastavení mysli ve spojitosti s hubnutím, ale s nastavením mysli v ostatních životních situacích.

 

Nebojte si říct o pomoc a radu. Velmi ráda se stanu vaším průvodcem.

 

sdílet

komentáře

Leave a Reply

Your email address will not be published.

potkejme se na instagramu

@barboradavidova

+ 420 776 053 926

barudavidova@seznam.cz